sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Toinen viikko

Pahoittelut hiljaiselosta, mutta täällä on tutkittu saarta melkein koko viikko ja löhötty hiekkarannoilla niin ei ole jaksanut/ehtinyt kirjoittelemaan :)

Viikko alkoi leppoisasti vapaapäivillä, maanantai ja tiistai olivat täällä pyhäpäivät. Luultavasti paikallisten vappu, ''workers day''. Vuokrasimme auton ja lähdimme kiertämään saarta. Maanantaina aurinko paistoi täysillä taivaalta ja hyppäsimme autoon kohti Alcudian valkoisia hiekkarantoja ja Cap de Formentorin niemimaata. Niemimaalle ajetaan pientä tietä pelkkää ylämäkeä ja joka kurvissa saa varoa kilpapyöräilijöitä...mutta perille päästyä näkymät kukkulalta ovat henkeäsalpaavat suoraan siniselle ja kirkkaalle merelle! Alcudiassa vietimme "beachdayn" eli löhösimme vain rannalla ruskettumisen toivossa. Alcudian rantaviiva on 7km. Kristallinkirkasta vettä ja hiekka oli niin valkoista, että ihan häikäisi!

Kävimme viikon aikana myös tutustustumassa Coves del Drac tippukiviluoliin jotka sijaitsevat Porto Cristossa. Luolat olivat todella upeat. Sinne järjestettiin tunnin välein kierroksia ja matka jatkui noin 24 metriä maan alapuolelle. Luolissa oli kirkkaita järviä ja siellä soitettiin pieni livekonsertti ja halukkaat pääsivät järveen veneajeulle.

Luolaretken jälkeen ajoimme Porto Criston keskustaan ja kävelimme kallioista rantaviivaa pitkin S'illottiin ja sieltä Cala Morlandaan. Näkymät olivat taas kerran henkeäsalpaavat ja vesi niin kirkasta että sitä piti välillä jäädä aina ihastelemaan. (Suomalaiset kun on tottuneet näkemään vain ruskeaa vettä).

Viikossa kerkesimme myös käymään yli kuuden tunnin patikointiretkellä Sollerissa (jossa saimme myös parkkisakon....).Sollerista lähti 6 eri patikointireittiä Tramuntanan vuoristoon joista valitsimme 10km matkan (vuorilta tultiin myös alas ja matkaa taittui 20km). Solleriin ajomatka kesti noin tunnin Manacorista ja aloitimme patikoinnin 12 aikaan, eli juuri kuumimpaan aikaan ja matka olikin todella raskas, koska kuljimme jyrkkää ylämäkeä pujotellen koko matkan vuoren huipulle. Alastulo olikin sitten pelkkää alamäkeä, muttei sekään mitään herkkua ja jaloissa kyllä tuntui. Päivä oli muutenkin pelkkää aurinkoa ja piti jäädä joka kurvissa juomaan paljon vettä. Patikointi vuorille oli kyllä todella palkitsevaa ja se päivä oli kyllä hyvin "tuhlattu" siihen :)

Ja totta kai myös Palmassa on muutamana päivänä pyöritty ja ostoksilla käyty sekä ostoskaduilla kuin paikallisessa ostoskeskuksessa. Tarvitsee varmaan uudestaan vielä vuokrata auto jos aiomme uusiin rantoihin ja kaupunkeihin mennä tutustumaan vielä viimeisen 2 viikon aikana :)

Tänään pääsimme hetkeksi vielä Palman rannoille ruskettumaan ennen kuin meni aurinko pilveen ja lähdimme takaisin kotiin ja paikalliseen kahvilaan somettamaan. Huomenna sitten alkaakin taas arki "lomaviikon" jälkeen ja Sini menee aamuvuoroon kun Julia taas tekee illan töitä, palaillaan!

Alcudian häikäisevää hiekkarantaa

Niemimaalta

Huippu saavutettu!

Patikointireitit olivat hyvin opastettuja

Vuorilla oli järvi, jonka kiersimme ja lähdimme takasisin alas.

Porto Cristossa

Meren rannalta löytyi luolia.

Poikaystävät saivat myös nauttia viikon etelässä olosta.

...ja lisää rantakuvia.

Vesi on niiiin turkoosin väristä!!!